WIERSMA YACHTING
Externe afdeling communicatie
Een compleet nieuw bedrijf met een nieuw product in een relatief nieuw segment van de markt: Elektrische sloepen van een nieuwe aanbieder in de drukke sloepenmarkt. Natuurlijk moest er een brochure komen, een website maar ook een logo. Maar hoe ziet dat er dan uit? Hoe verwerf je je een positie? Customedia verdiepte zich in de materie, schreef een plan en verzorgt ook vandaag nog de uitvoering als externe afdeling communicatie.
Wiersma Yachting
Uit marktonderzoek bleek dat de sloepenmarkt veel werven en sloepenbouwers kent. Het merendeel bouwt sloepen met een dieselmotor. Slechts een paar botenbouwers focussen zich in de niche van elektrisch varen. Wet- en regelgeving bewegen richting elektrisch varen.
Door middel van interviews met de opdrachtgever werd duidelijk dat het concept werd gedragen door drie pijlers: ambacht, innovatie en verbinding. Dit zijn tevens de kaders geworden voor communicatie. De Nieuwe Sloep verbindt ambacht en innovatie, jong en oud en deze en volgende generaties.
Werk in uitvoering
Ook als communicatiebureau zochten we de verbinding met andere creatieve bedrijven. We organiseerden een sessie van co-creatie aan boord van de allereerste sloep die van de band rolde met fotografie, design en webdesign, filmmakers en communicatie. En er volgden diverse foto- en filmshoots en productiedagen om alle communicatiemiddelen te realiseren.
Er werden namen geregistreerd, logo's gerealiseerd, beelden werden bewerkt en films gemonteerd, teksten werden geschreven, de website gebouwd en social media kanalen geclaimd. Zelfs in communicatiemiddelen kwam de verbinding tot stand: vanuit de brochure kunnen lezers door middel van layar technologie direct de filmpjes op de website bekijken.
"Oude" en nieuwe media
Als externe afdeling communicatie behartigt Customedia alle belangen op gebied van marketing en communicatie. We verzorgden de deelname aan BOOT Holland en HISWA, schreven de persberichten en genereerden publiciteit. We monitoren de prestaties van de website, verzorgen SEO en Google Adwords Campagnes, onderhouden de social media kanalen, online PR en denken mee in de ontwikkeling van nieuwe producten.
We zijn bijzonder verheugd dat ook de Vaarkrant van de Telegraaf aandacht heeft besteed aan De Nieuwe Sloep met een vaartest. Uiteraard geeft daarbij ook de waardering van een 7,9 enorme voldoening en motivatie om het elektrisch varen een verdere impuls te geven.
De test van #denieuwesloep staat vandaag in de #vaarkrant en online op Vaarkrant.nl. De draaicirkel is prima. pic.twitter.com/vXWf25fDav
— Epco Ongering (@EpcoOngering) 16 april 2016
Testimonial
"Customedia heeft samen met haar toeleveranciers in korte tijd een geweldige inspanning verricht, uitstekend advies gegeven en zich flexibel opgesteld. Inmiddels zijn er meerdere sloepen in de vaart en blijven de brochure-aanvragen binnenkomen. Ik ben blij dat ik totaal ontzorgd word en bovendien is het erg leuk om samen op te trekken."
Jan Jaap Wiersma, directeur Wiersma Yachting