>12,5 jaar continue communicatie en online projecten

Last van uw tijdsgewricht?

Alles is nieuw. De nieuwe economie, het nieuwe organiseren, de nieuwe media en ga zo maar door. Heeft de opgedane ervaring uit de oude tijd nog wel waarde? Of gaan we met zijn allen voor een beter alternatief: het al doende leert men, beter iets doen dan niets doen, resultaten uit het verleden bieden geen garantie, het gaat om de tien eerste resultaten, we zien wel wat er gebeurt, hebt vertrouwen…. Organisaties die langer dan 10 jaar bestaan, worstelen allemaal met het nieuwe tijdsgewricht.

In de nieuwe samenleving regeren verzekeringsmaatschappijen. Met het wetboek der polissen sturen zij ons leven. Heeft u last van uw tijdsgewricht en verwijst de huisarts u door naar de specialist, dan krijgt u keurig een brief waarin staat of u wel wilt nakijken of de verzekeringsmaatschappij dit dekt. O. En dan? Niet naar de specialist? Het eropaan laten komen? Durft u het? Hebt vertrouwen!

Er is natuurlijk een inmiddels volledig geaccepteerde alternatieve geneeswijze: Google. Onze generatie bestaat uit miljoenen specialisten die duizenden uren doorbrengen met het lezen van zoekresultaten naar oorzaken van pijn in het tijdsgewricht. Heb je er meer dan 10.000 uur aan besteed, dan heb je genoeg uren gemaakt en ben je een professional. Je mag dan nog geen officiële titel gebruiken maar dat boeit niet, dat is uit de oude tijd.

Waarom gaan onze kinderen überhaupt nog naar school? Waarom tafels leren uit de oude tijd als je een rekensom via Google binnen milliseconden hebt opgelost. Het brein is zo langzaam vergeleken met de alternatieve rekenwijze. Waarom zo lang studeren als je weet dat de grootste bedrijven van de nieuwe tijd worden geboren in een garagebox door een paar jongens die inspelen op de vraag. In een garagebox nota bene terwijl dat in de oude tijd op zolder gebeurde? Moeten we opeens met beide benen op de grond staan om succesvol te zijn?

Eigenlijk wel. We hoeven niet naar Mars om alternatieven te zoeken voor de aarde. We hoeven niet naar Bangladesh om een T-shirt te kopen. We hoeven niet allemaal bij Zalando of Wehkamp een paar lelijke, niet passende schoenen te kopen om ze massaal weer terug te sturen. Hoeveel voetprints wil je achterlaten? Wat je van ver haalt, is lekker makkelijk. En omdat het de ver van mijn bed show is, gaat het niet aan.

Stop ermee en doe normaal, wat anders is dan doe gewoon. Gebruik het gezond boeren verstand, mooi ontwikkeld vanuit primaire levensbehoeften, het onderwijs en ervaringen. Ontwikkel het brein en laat je niet verleiden de eerste 10 zoekresultaten tot waarheid te benoemen. Wees nieuwsgierig tot op het bot en blijf je verbazen over het tijdsgewricht.