>12,5 jaar continue communicatie en online projecten

Over stappen van e-commerce platform

De laatste tijd hebben we ons verdiept in de ontwikkeling van webshops. Een van onze concepten is een business-to-business webshop die het best aardig doet. Daarom alleen al is het de vraag of je zou willen overstappen op een ander systeem. Onze shop was in 2005 gebouwd op basis van osCommerce door een externe partij en na wat veranderingen in design is er weinig aan veranderd. De shop scoort goed in de zoekresultaten (wat is goed?) en had een mooie PageRank. Maar toch, het heeft geen weblog, het heeft summiere social media integratie, geen online betaalmogelijkheden en is onlangs in PageRank gezakt naar een PR van drie. Nu is het ontbreken van de online betaalmogelijkheid in onze business-to-business webwinkel geen ramp en ook geen gemis. Maar de andere zaken blijven knagen. Temeer omdat we met onze WordPress websites eigenlijk alles doen wat wij en onze klanten graag wensen te doen, waaronder koppelingen met social media en het eenvoudig publiceren van nieuws en updates. Uit de ecommerce survey van oktober 2012 van Tom Robertshaw zien we ook dat osCommerce nu niet direct de aanvoerder is in het veld van ecommerce platforms. Dat is met kop en schouders Magento. Maar Magento is nu ook weer niet het ecommerce platform voor een nichemarkt zoals wij hebben met één product. Toch zijn we nieuwsgierig. Moeten we overstappen op naar een webwinkelplatform gebaseerd op WordPress wat zeker voor een niche geschikt lijkt en waar we goed in thuis zijn of gaan we voor het grootste open source platform Magento, met tal van functionaliteiten die we mogelijk nooit gebruiken.\n\nEr zit maar één ding op: onder de motorkap kijken bij Magento en zien wat we in het backend allemaal kunnen. We stappen niet direct over maar experimenteren met een product dat we in 2009 al op de markt brachten, destijds gebruik makend van een kant-en-klaar webwinkel host en dat de laatste tijd offline gevoerd. En het valt niet tegen, je moet er gewoon aandacht aan geven en eigenlijk ook focussen. De eerste resultaten voor publiek zijn te zien op www.beterschapsdoos.nl.  Voor ons gaat de ontdekkingsreis verder met betrekking tot gebruikersgemak en online presentatie. Betalen kan inmiddels online, we werken nog aan het weblog en de koppeling met social media. Nieuwsgierig? Blijf ons volgen!